WELCOME

NicE 2 mEet AlL oF u & w
elcome to my page... That just a little info, I wouLD like To Share wIT aLl of U mY Prenzz

Don't 4get, u all can email me.. if u want communicate or advised abt study or assignment

Monday, February 13, 2017

Bimbingan Dan Kaunseling di Sekolah

Perkhidmatan Bimbingan Kaunseling di Sekolah

Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2004) terdiri daripada beberapa elemen seperti berikut: -

  • Data guru Bimbingan dan Kaunseling.
  • Memantapkan Sistem Mentor.
  • Memantapkan peranan Pembimbing Rakan Sebaya.
  • Meningkatkan Profesionalisma Guru Bimbingan dan Kaunseling.
  • Penyediaan SKTGuru Kaunseling.
  • Penyeliaan Guru Bimbingan dan Kaunseling.
  • Pelaporan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
  • Peranan Kaunselor di Sekolah Berasrama.
  • Senarai semak masalah pelajar.
  • Sekolah contoh Perkhidmatan Kaunseling terbaik.
  • Jaringan mesra jaya ke sekolah rendah.
  • Penghargaan kepada guru Bimbingan dan Kaunseling.
  • Perlantikan guru Bimbingan dan Kaunseling.
  • Dasar 60:40: Penyertaan Pelajar dalam jurusan Sains.

Pengurusan Bimbingan di Sekolah

Pengurusan bimbingan di sekolah terdiri daripada beberapa elemen (Prosedur Kualiti, 2010) seperti berikut: -

  • Mengarahkan semua Guru Bimbingan dan Kaunseling untuk mengisi borang biodata.
  • Memaklumkan kepada semua Guru Bimbingan dan Kaunseling untuk melaksanakan Perkhidmatan Bimbingan.
  • Menyediakan Takwim Tahunan Perkhidmatan Bimbingan.
  • Membentangkan Takwim Tahunan dalam Mesyuarat.
  • Memaklumkan kepada Guru Kelas dan Guru-Guru serta Murid bagi melaksanakan Perkhidmatan Bimbingan.
  • Melaksanakan Perkhidmatan Bimbingan mengikut masa, tarikh dan tempat yang ditetapkan, (a) Menyediakan Bahan / Instrumen dan (b) Borang Penilaian Murid.
  • Melaksanakan Kaunseling Individu / Kaunseling Kelompok / Kaunseling Kerjaya kepada murid yang memerlukan perkhidmatan susulan.
  • Membuat Analisis dan Rumusan terhadap Prestasi Perkhidmatan Bimbingan yang dijalankan sepanjang tahun dan diserahkan serta disahkan oleh Pentadbir.
  • Sekiranya terdapat langkah-langkah yang tidak mematuhi spesifikasi, ambil tindakan pembetulan merujuk kepada PK15: Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang tidak di akur.

Isu-Isu Perkhidmatan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling di Sekolah

Isu-isu perkhidmatan guru Bimbingan dan guru Kaunseling (GBK) di sekolah (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2004) adalah seperti berikut: -
  • Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling seharusnya melaksana dan memantapkan perkhidmatan Mentor Mentee dan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) di sekolah.
  • Meningkatkan perkongsian ilmu antara Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling dengan menubuhkan Jawatankuasa Bimbingan dan Kaunseling peringkat Daerah dan Negeri.
  • Penyeliaan Guru Bimbingan dan Guru kaunseling dilaksanakan oleh Penyelia Kaunseling Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) untuk melihat keberkesanan perkhidmatan.
  • Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling membuat pelaporan perkhidmatan kepada PPD, JPN dan KPM.
  • Meningkatkan peranan Guru Kaunseling di asrama.
  • Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling mengenalpasti masalah pelajar melalui analisis Borang Senarai Semak Masalah Pelajar.
  • Mengalakkan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling mengadakan lawatan kerja dan perkongsian ilmu dengan sekolah atau Guru Kaunseling Cemerlang. Guru Kaunseling cemerlang menjadi mentor kepada guru kaunseling lain.
  • JPN dan PPD memberikan penghargaan kepada Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling cemerlang peringkat JPN dan PPD.
  • Perlantikan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling hendaklah secara sepenuh masa.
  • Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling meningkatkan program kerjaya di sekolah ke arah pencapaian Dasar 60:40, Penyertaan pelajar dalam Jurusan Sains : Sastera.
  • Wang PCG Bimbingan dan Kaunseling di sekolah digunakan secara optimum dan berkesan.
  • Perkhidmatan GBK dengan program PPD, JPN dan agensi luar perlu diselaraskan. Adakan sistem penggiliran bagi meminimakan GBK meninggalkan sekolah.
  • GBK menggunakan kesempatan kelas ganti untuk membimbing pelajar dari segi kemahiran belajar, kerjaya, komunikasi dan sebagainya.
  • GBK boleh dilantik keperjawatan yang lebih tinggi seperti GPK, GPK HEM, GPK Kokurikulum, Penyelia Petang.
  • GBK tidak dibenarkan meletakkan jawatan kecuali perlantikan ke jawatan yang lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment