Perkhidmatan Bimbingan Kaunseling di Sekolah
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2004) terdiri daripada beberapa elemen seperti berikut: -
- Data guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Memantapkan Sistem Mentor.
- Memantapkan peranan Pembimbing Rakan Sebaya.
- Meningkatkan Profesionalisma Guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Penyediaan SKTGuru Kaunseling.
- Penyeliaan Guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Pelaporan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
- Peranan Kaunselor di Sekolah Berasrama.
- Senarai semak masalah pelajar.
- Sekolah contoh Perkhidmatan Kaunseling terbaik.
- Jaringan mesra jaya ke sekolah rendah.
- Penghargaan kepada guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Perlantikan guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Dasar 60:40: Penyertaan Pelajar dalam jurusan Sains.
Pengurusan Bimbingan di Sekolah
Pengurusan bimbingan di sekolah terdiri daripada beberapa elemen (Prosedur Kualiti, 2010) seperti berikut: -
- Mengarahkan semua Guru Bimbingan dan Kaunseling untuk mengisi borang biodata.
- Memaklumkan kepada semua Guru Bimbingan dan Kaunseling untuk melaksanakan Perkhidmatan Bimbingan.
- Menyediakan Takwim Tahunan Perkhidmatan Bimbingan.
- Membentangkan Takwim Tahunan dalam Mesyuarat.
- Memaklumkan kepada Guru Kelas dan Guru-Guru serta Murid bagi melaksanakan Perkhidmatan Bimbingan.
- Melaksanakan Perkhidmatan Bimbingan mengikut masa, tarikh dan tempat yang ditetapkan, (a) Menyediakan Bahan / Instrumen dan (b) Borang Penilaian Murid.
- Melaksanakan Kaunseling Individu / Kaunseling Kelompok / Kaunseling Kerjaya kepada murid yang memerlukan perkhidmatan susulan.
- Membuat Analisis dan Rumusan terhadap Prestasi Perkhidmatan Bimbingan yang dijalankan sepanjang tahun dan diserahkan serta disahkan oleh Pentadbir.
- Sekiranya terdapat langkah-langkah yang tidak mematuhi spesifikasi, ambil tindakan pembetulan merujuk kepada PK15: Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang tidak di akur.
Isu-Isu Perkhidmatan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling di Sekolah
Isu-isu perkhidmatan guru Bimbingan dan guru Kaunseling (GBK) di sekolah (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2004) adalah seperti berikut: -
- Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling seharusnya melaksana dan memantapkan perkhidmatan Mentor Mentee dan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) di sekolah.
- Meningkatkan perkongsian ilmu antara Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling dengan menubuhkan Jawatankuasa Bimbingan dan Kaunseling peringkat Daerah dan Negeri.
- Penyeliaan Guru Bimbingan dan Guru kaunseling dilaksanakan oleh Penyelia Kaunseling Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) untuk melihat keberkesanan perkhidmatan.
- Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling membuat pelaporan perkhidmatan kepada PPD, JPN dan KPM.
- Meningkatkan peranan Guru Kaunseling di asrama.
- Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling mengenalpasti masalah pelajar melalui analisis Borang Senarai Semak Masalah Pelajar.
- Mengalakkan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling mengadakan lawatan kerja dan perkongsian ilmu dengan sekolah atau Guru Kaunseling Cemerlang. Guru Kaunseling cemerlang menjadi mentor kepada guru kaunseling lain.
- JPN dan PPD memberikan penghargaan kepada Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling cemerlang peringkat JPN dan PPD.
- Perlantikan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling hendaklah secara sepenuh masa.
- Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling meningkatkan program kerjaya di sekolah ke arah pencapaian Dasar 60:40, Penyertaan pelajar dalam Jurusan Sains : Sastera.
- Wang PCG Bimbingan dan Kaunseling di sekolah digunakan secara optimum dan berkesan.
- Perkhidmatan GBK dengan program PPD, JPN dan agensi luar perlu diselaraskan. Adakan sistem penggiliran bagi meminimakan GBK meninggalkan sekolah.
- GBK menggunakan kesempatan kelas ganti untuk membimbing pelajar dari segi kemahiran belajar, kerjaya, komunikasi dan sebagainya.
- GBK boleh dilantik keperjawatan yang lebih tinggi seperti GPK, GPK HEM, GPK Kokurikulum, Penyelia Petang.
- GBK tidak dibenarkan meletakkan jawatan kecuali perlantikan ke jawatan yang lebih tinggi.
No comments:
Post a Comment