WELCOME

NicE 2 mEet AlL oF u & w
elcome to my page... That just a little info, I wouLD like To Share wIT aLl of U mY Prenzz

Don't 4get, u all can email me.. if u want communicate or advised abt study or assignment

Thursday, February 18, 2016

Komunikasi Silang Budaya: Peranan dan Pengaruh Komunikasi Antara Budaya Kepada Bidang Perniagaan

PENDAHULUAN

Komunikasi merupakan elemen penting dalam kehidupan seharian yang menjadi medium untuk perkongsian nilai antara satu sama lain dalam sesebuah masyarakat. Komunikasi juga dikaitkan dengan budaya. Menurut Edward T. Hall dalam bukunya, The Silent Language 1959, budaya adalah komunikasi dan komunikasi adalah budaya. Komunikasi amat penting dalam kehidupan sehari-hari. Dikatakan tujuh puluh lima peratus aktiviti manusia sehari-hari adalah komunikasi. Komunikasi mewarnai kehidupan setiap manusia sama ada komunikasi itu berlangsung secara nyata atau sebaliknya. Dalam kehidupan seharian, setiap kata yang keluar dari mulut atau verbal itu dikatakan sebagai suatu komunikasi dan pada masa yang sama respon setiap individu terhadap suatu bicara atau interaksi tanpa lisan juga melambangkan suatu interaksi komunikasi.

Dalam konteks komunikasi, terdapat empat unsur yang menjadi asas kepada suatu komunikasi iaitu sumber, penerima, mesej dan ada saluran. Sumber merupakan tempat bermulanya proses komunikasi. Mesej merupakan idea dan perasaan yang ingin dikongsi bersama di antara sumber dan penerima. Saluran pula adalah laluan mesej untuk sampai daripada sumber kepada penerima. Saluran adalah berbeza di antara satu sama lain. Komunikasi meliputi setiap bentuk pernyataan manusia, baik berupa pernyataan antara orang perseorangan, masyarakat atau kelompok dan komunikasi massa. Komunikasi merupakan elemen penting dalam kehidupan sehari-hari dalam konteks interaksi dan perkongsian nilai. Asas teori komunikasi sentiasa diaplikasikan dalam kehidupan tanpa kita sedari sama ada dalam konteks urusan rasmi atau sebaliknya.

Komunikasi juga mengandungi elemen-elemen seperti simbol, pengertian, Interaksi, pengurangan rasa ketidakpastian, proses, penyampaian, menghubungkan, kebersamaan, saluran, replikasi memori, tanggapan diskriminatif, stimulasi, tujuan, waktu dan kekuasaan. Dalam hal-hal berkaitan dengan komunikasi, setiap individu sering berhadapan dengan pelbagai isu dan hal-hal berkaitan dengan komunikasi dan interaksi sesama sendiri. Hal ini kerana manusia adalah unik dan mengalami proses sosialisasi sepanjang hayat dalam masyarakat di mana mereka berada. Interaksi dalam masyarakat yang mempunyai pelbagai status dan latar belakang menerbitkan pelbagai cabaran, pengalaman, tanggapan dan perasaan yang mampu menerbitkan pelbagai rasa dalam diri seseorang sama ada perasaan gembira, sedih, hampa, kecewa dan sebagainya.

Perbincangan dalam tugasan ini memberi fokus kepada komunikasi silang budaya dari sudut perniagaan. Dari konteks komunikasi silamg budaya pula, ianya melibatkan interaksi di antara dua atau lebih budaya berbeza dalam sesebuah komuniti atau kelompok masyarakat. Komunikasi Silang Budaya didefinisikan sebagai International Communication occurs whenever a message producer is a member of one culture and a message receiver is a member of another. Justeru itu, sebelum merentasi dan melibatkan diri dalam komunikasi silang budaya khususnya hidup dan berinteraksi dengan budaya berbeza seseorang itu perlu membuat persediaan awal terlebih dahulu sebelum bersetuju untuk berkhidmat selama tiga tahun di negara lain bagi melaksanakan matlamat organisasi perniagaannya. Memahami budaya masyarakat lain, antara elemen penting bertujuan untuk memudahkan proses interaksi dan perkongsian ilmu dan nilai dalam sesebuah masyarakat berbeza khususnya, negara yang mempunyai konteks budaya rendah.

DEFINISI KONSEP


Tiga konsep penting dalam tugasan ini melibatkan komunikasi silang budaya iaitu budaya, komunikasi dan komunikasi silang budaya. Definisi konsep yang diberikan oleh para sarjana kepada ketiga-tiga konsep ini adalah berbeza mengikut idelogi dan fahaman masing-masing dalam menginterpretasi makna.

Komunikasi

Dalam satu pernyataan dikatakan bahawa menurut Denis McQuail, secara umum kegiatan atau proses komunikasi dalam masyarakat berlangsung dalam enam tingkatan: -

Pertama, komunikasi intrapersonal (intrapersonal communication). Komunikasi intrpersonal adalah proses komunikasi yang terjadi dalam diri individu, berupa pengolahan informasi melalui pancaindera dan sistem saraf.

Kedua, komunikasi interpersonal (interpersonal communication). Komunikasi interpersonal adalah proses komunikasi yang dijalankan secara langsung antara seorang individu dengan individu lain.

Ketiga, komunikasi dalam kelompok. Komunikasi dalam kelompok berlangsung di antara suatu kelompok. Pada tahap ini, setiap individu yang terlibat masing-masing berkomunikasi sesuai dengan peranan dan kedudukannya dalam kelompok tersebut. Idea yang disampaikan juga berkaitan dengan kepentingan seluruh anggota kelompok dan tidak bersifat peribadi.

Keempat, komunikasi antara kelompok. Komunikasi antara kelompok merujuk kepada kegiatan komunikasi yang berlangsung antara suatu kelompok dengan kelompok lainnya. Jumlah pelaku yang terlibat boleh jadi hanya dua atau beberapa orang tetapi masing-masing membawa peranan dan kedudukannya sebagai wakil dari kelompok masing-masing.

Kelima, komunikasi organisasi. Komunikasi organisasi merujuk kepada komunikasi dalam sesebuah organisasi dan juga komunikasi antara sesama organisasi. Berbanding dengan komunikasi kelompok, tahap ini menjurus kepada sifat organisasi dengan lebih formal mengutamakan prinsip-prinsip efisiensi dalam melakukan kegiatan komunikasinya. Hirarki organisasi menjadi rujukan utama dalam menjalankan tanggungjawab berdasarkan prosedur yang telah dipersetujui oleh pihak pengurusan dan perlu dipatuhi oleh pihak yang berada dalam susunan lebih di bawah.

Keenam, komunikasi dengan masyarakat secara luas. Tahap ini menunjukkan komunikasi yang digunakan bersifat lebih global.

Istilah Komunikasi disebut sebagai communication dalam bahasa Inggeris berasal dari Bahasa Latin “communicatus” yang membawa maksud to make common atau mewujudkan persamaan. Menurut kamus bahasa pula, komunikasi merujuk pada suatu keupayaan bertujuan untuk mendapatkan kebersamaan. Menurut Webster New Collage Dictionary, komunikasi adalah suatu proses pertukaran maklumat antara individu melalui sistem lambang-lambang, tanda-tanda atau tingkah laku. 

Berikut adalah beberapa definisi komunikasi yang dikemukakan oleh para ilmuan mengikut bidang, pandangan dan pemahaman mereka: -

Hovland, Janis & Kelley mendefinisikan komunikasi sebagai suatu proses oleh individu (penyampai) menyampaikan idea atau maklumat (biasanya dalam bentuk kata-kata) dengan tujuan mengubah atau membentuk perilaku orang lain (khalayak).

Berelson & Steiner mendefinisikan komunikasi sebagai suatu proses penyampaian informasi, gagasan, emosi, keahlian, dan lain-lain melalui penggunaan simbol-simbol seperti kata-kata, gambar, angka-angka, dan lain-lain.

Menurut Harold Lasswell, komunikasi pada dasarnya merupakan suatu proses yang menjelaskan tentang siapa, apa, saluran apa, kepada siapa dan dengan akibat apa atau hasil apa. (who says what in which channel to whom and with what effect).

Menurut Barnlund, komunikasi timbul didorong oleh keinginan untuk mengurangkan rasa ketidakpastian, bertindak secara efektif, mempertahankan atau memperkuat ego.

Menurut Weaver pula, komunikasi adalah prosedur umum yang dihasilkan melalui fikiran seseorang untuk mempengaruhi fikiran orang lain.

Menurut Gode, komunikasi adalah suatu proses yang membuat sesuatu dari mula yang dimiliki oleh seseorang (monopoli seseorang) menjadi dimiliki oleh dua orang atau lebih.

Menurut Green Berg dan Baron, komunikasi ialah satu proses dimana individu, kumpulan atau kelompok organisasi yang bertindak sebagai penyampai dengan menyampaikan maklumat kepada individu, kumpulan atau kelompok organisasi yang bertindak sebagai penerima maklumat.

Budaya


Dikatakan Edward T. Hall dalam bukunya yang berjudul The Silent Language (1959) mengatakan bahawa kebudayaan adalah komunikasi dan komunikasi adalah kebudayaan. Pendapat tersebut menandakan suatu komuniti tidak boleh berkembang tanpa adanya komunikasi. Budaya sendiri tercipta karana komunikasi yang juga terbina daripada komuniti manusia. Alam tanda dan berbagai produk manusia bermula dari cara pandang bagaimana sesuatu itu berkomunikasi. Pernyataan Edward di atas juga menyifatkan wujudnya pergerakan secara kontinum dari nilai kepercayaan kepada perasaan dan perilaku tertentu. Perilaku tersebut diyakini sebagai model untuk mewakili norma-norma budaya selain pola perilaku yang dihasilkan oleh interaksi sosial.

Budaya adalah suatu simbol, keyakinan, sikap, harapan, norma tingkah laku yang dimiliki bersama. Budaya adalah suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sesebuah kelompok manusia dan diwariskan dari generasi ke generasi. Budaya terbentuk dari pelbagai unsur yang rumit, termasuk sistem agama dan politik, adat-istiadat, bahasa, perkakas, pakaian, bangunan, dan karya seni. Masyarakat dunia mempunyai budaya yang berbeza antara satu sama lain dan pandangan tentang suatu perkara juga adalah berbeza. Contohnya, cara mereka mengambil keputusan, melakukan negosiasi, tanda-tanda non-verbal, aspek sosial, legal dan etika, dan sebagainya. Dalam konteks budaya khususnya bidang perniagaan, ianya melibatkan pendekatan dan pemahaman tentang budaya meliputi segenap aspek kehidupan sama ada secara verbal atau non-verbal. Termasuklah fahaman, worldview, ideologi, pegangan dan kepercayaan.

Komunikasi Antara Budaya

Beberapa definisi tentang komunikasi antara budaya oleh beberapa ahli sarjana diringkaskan seperti berikut: -

Dikatakan, menurut Samovar dan Porter (1974), Intercultural communication occurs whenever a message producer is a member of one cultural and a message receiver is a member of another.

Dikatakan menurut Kim (1984), Intercultural communication refer to the communication phenomenon in which participants, differening in cultural backgrounds come into direct or indirect contact with one another.

Dikatakan menurut Dodd (1998), Intercultural communication refers to the influence of cultural variability and diversity on interpersonally oriented communication outcomes.

Dari aspek komunikasi antara budaya dari aspek perniagaan, ianya adalah suatu proses pengiriman dan penerimaan pesanan antara individu yang mempunyai perbezaan latar belakang budaya sehingga dapat mengarah kepada perbezaan dalam mentafsirkan tanda-tanda verbal dan non-verbal. Ia juga memerlukan kecekapan komunikasi, dan pemahaman tentang komunikasi antara budaya untuk mempermudahkan operasi perniagaan.

NEGARA DAN BUDAYA KONTEKS RENDAH


Menurut Edward T. Hall, sesebuah negara dikategorikan berdasarkan kepada variasi budaya yang berbeza diantaranya budaya berkonteks tinggi atau rendah. Konsep budaya konteks tinggi atau rendah dilihat sebagai satu konsep berkontinum, dari rendah hingga tinggi. Teori Edward T. Hall dikatakan berpaksi pada konsep contexting. Konsep contexting merujuk kepada proses perseptual dan kognitif dalam mengambil atau memperhati maklumat yang tersirat yang wujud dalam persekitaran atau konteks komunikasi.

Budaya Konteks Rendah

Pengamal komunikasi berkonteks rendah mengutamakan komunikasi yang jelas, tepat, dan berterus terang. Pengamal komunikasi ini memaksudkan apa yang mereka katakan, dan menyatakan apa yang mereka maksudkan. Ciri-ciri negara yang mempunyai budaya konteks rendah adalah seperti berikut: -
  • Kurang menekankan kepada mesej bukan verbal.
  • Makna mesej adalah pada perkataan-perkataan dan bukannya pada mesej bukan verbal.
  • Maklumat bukan verbal yang diterima akan ditapis terlebih dahulu.
  • Mesej eksplisit iaitu mesej bersifat jelas, tepat dan bersifat khusus.
  • Komunikasi biasanya terus kepada point.
  • Komunikasi adalah cara untuk menyampaikan maklumat, idea dan pendapat.
  • Komunikasi pantas dan efisien.

Negara Pilihan

Antara negara dalam kategori mempunyai budaya konteks rendah ialah Amerikas Syarikat, Australia, Jerman, United Kingdom, dan Scandinavia. Dalam tugasan ini, saya memilih negara Amerika Syarikat bagi membincangkan tentang persediaan awal yang perlu saya lakukan sebelum mengambil keputusan untuk berkhidmat selama tiga tahun di negara berkenaan. Persediaan awal ini adalah perlu memandangkan budaya Amerika Syarikat adalah berbeza berbanding dengan budaya Malaysia. Perbezaan budaya ini meliputi segenap aspek kehidupan meliputi bidang bahasa dan komunikasi termasuklah pegangan hidup, kepercayaan, amalan kehidupan bermasyakarak, worldview, dan sebagainya.

PERSEDIAAN AWAL KE NEGARA BUDAYA KONTEKS RENDAH

Persediaan awal ke negara yang mempunyai budaya konteks rendah seperti Amerika Syarikat meliputi segenap aspek kehidupan diantaranya, mempelajari bahasa rasmi negara berkenaan bagi memudahkan urusan komunikasi, fahaman budaya berbeza tentang konsep waktu, ruang, cara berpakaian, makanan dan pemakanan, penghargaan dan pengiktirafan, menjalin hubungan sosial dalam masyarakat Amerika, nilai-nilai budaya serta pandangan tentang worldview termasuklah fahaman, ideologi, kepercayaan dan keagamaan. Meneliti dan memahami budaya bangsa lain akan dapat membantu mempermudahkan proses komunikasi dan pada masa yang sama mewujudkan toleransi, menerima, menghormati dan perkongsian nilai dalam sesebuah masyarakat yang berbeza. Hal ini juga akan dapat mengurangkan jurang atau gap dalam interaksi sosial di antara dua buah budaya berbeza seterusnya, dapat bekerjasama dalam konteks komunikasi silang budaya bagi mencapai matlamat organisasi perniagaan yang sama.

Bahasa dan Komunikasi

Bahasa adalah identiti dan budaya sesebuah negara. Terdapat kepelbagaian bahasa dari segi dialek, aksen dan loghat dalam sesebuah negara. Malaysia, menggunakan bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi dan menjadi bahasa pertuturan seharian dan menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Bagi Amerika Syarikat pula, bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi dalam pertuturan seharian mereka. Oleh itu, perlu mempersiapkan diri dengan kemahiran berbahasa khususnya dalam bahasa Inggeris bagi memudahkan proses komunikasi dalam perniagaan.

Konsep Waktu

Memahami pengertian waktu mengikut perspektif negara lain khususnya negara Amerika Syarikat. Pandangan tentang konsep waktu adalah berbeza mengikut budaya. Sesetengah budaya melihat waktu sebagai suatu komoditi yang perlu diurus dengan efisien dan objektif. Namun, ada juga budaya yang melihat konsep waktu secara relatif. Menurut Edward T. Hall terdapat lima dimensi waktu iaitu waktu untuk bertemu, waktu untuk berkunjung, waktu untuk berkenalan, waktu untuk berbicara dan jadual waktu serta tempoh waktu. Dari persepektif waktu, konsep waktu antara orang-orang Malaysia adalah berbeza dengan orang-orang Amerika Syarikat. Malaysia mengamalkan budaya polikronik, sedangkan Amerika lebih kepada amalan budaya monokratik.

Budaya Polikronik menjadi amalan rata-rata masyarakat Malaysia iaitu, orang-orang Malaysia boleh membuat banyak kerja dalam satu masa. Mudah diganggu oleh perkara-perkara yang tidak dijadualkan. Komited dengan waktu, kalau boleh, dan bukannya objektif yang hendak dicapai. Komited dalam menjaga hubungan dan persahabatan. Rancangan dan penjadualan boleh berubah bila-bila masa. Tidak menekankan ketepatan masa. Cenderung membina hubungan yang panjang. Ambil kesah tentang hubungan rapat seperti keluarga, kawan dan krooni serta mudah meminjam atau memberi pinjam harta benda.

Budaya Monokratik pula, rata-rata masyarakatnya membuat satu kerja pada satu masa. Fokus pada satu kerja pada satu masa. Serius dengan komitmen masa iaitu dari aspek penjadualan dan tarikh akhir. Komited pada kerja dan pada rancangan dan penjadualan. Ketepatan masa sangat diberatkan dan cenderung pada hubungan jangka pendek. Tidak mahu menganggu orang lain, akur pada peraturan dan hak peribadi serta tidak menganggu dan menceroboh hak milik persendirian.

Pakaian dan Cara Berpakaian

Setiap budaya mempunyai pakaian dan cara berpakaian yang berbeza. Pakaian dan cara berpakaian meliputi perhiasan luaran. Malaysia, terkenal dengan pakaian baju Melayu dan memakai batik untuk majlis sosial berbeza dengan masyakarakat Amerika yang terdedah dengan budaya fesyen gaya moden. Dalam urusan perniagaan, rata-rata masyarakat Amerika menggunakan kemeja, kot dan seluar panjang bagi lelaki dan kemeja, blous, seluar panjang atau skirt bagi wanita sebagai pakaian rasmi. Memahami cara berpakaian dan mengetahui tentang pakaian orang-orang Amerika akan menjadi titik tolak pada diri saya sendiri untuk tampil bergaya dan lebih berkeyakinan untuk berinteraksi dan berkomunikasi untuk tempoh perkhidmatan saya nanti selama tiga tahun di negara berkenaan. Saya perlu mengenakan pakaian bersesuaian dengan trend dan budaya Amerika pada masa yang sama tidak meninggalkan cara berpakaian orang-orang Malaysia agar tidak dilihat sebagai suatu yang ganjil sehingga menimbulkan ketidakselesaan sepanjang saya berinteraksi bersama mereka. Saya perlu menyesuaikan pakaian dari budaya masyakarat Amerika namun pada masa yang sama tidak melanggar cara berpakaian orang-orang Malaysia khususnya, masih menggunakan dan menggayakan fesyen terkini dan tetap mengutamakan cara berpakaian yang masih menutup aurat (cara berpakaian orang Islam).

Makanan dan kebiasaan makanan

Makanan dan kebiasaan makanan meliputi aspek cara memilih, menyiapkan, menyajikan, dan memakan makanan. Setiap makanan dan kebiasaan makanan adalah berbeza di antara satu budaya dengan budaya yang lain. Ianya juga dibataskan dengan fahaman dan kepercayaan keagamaan. Masyarakat Malaysia, majoriti beragama Islam memandang berat tentang aspek makanan halal dan haram. Cara makan juga adalah berbeza antara satu budaya dengan budaya yang lain. Dalam konteks komunikasi dan interaksi silang budaya, saya perlu mengetahui makanan yang menjadi kebiasaan orang-orang Amerika. Tujuannya, agar saya tetap mengamalkan dan mengambil makanan halal dan pada masa yang sama menghormati makanan dan cara pemakanan budaya lain. Dalam interaksi komunikasi perniagaan, khususnya di negara Amerika semestinya saya terdedah kepada makanan dan minuman yang pelbagai. Contohnya, arak menjadi suatu hidangan biasa di majlis makan malam rakan niaga di Amerika sedangkan minuman arak adalah dilarang dalam agama Islam.

Penghargaan dan Pengiktirafan

Meneliti cara dan kaedah memberi penghargaan dan pengiktirafan bagi perlakuan baik dan berani, penyelesaian dan penyempurnaan tugasan dengan cemerlang, kesetiaan, komitmen dan sebagainya. Dalam dunia perniagaan, bentuk ganjaran atau penghargaan adalah berbeza mengikut budaya berbeza. Sesetengah budaya mengamalkan jamuan makan malam, pemberian hadiah, atau kedua-duanya sebagai tanda penghargaan dan pengiktirafan terhadap sumbangan dan bakti dalam sesebuah organisasi. Bagi sesetengah budaya pula, pemberian hadiah atau seumpamanya dianggap sebagai rasuah.

Hubungan-Hubungan

Dalam konteks budaya, hubungan antara manusia turut diatur berdasarkan kepada umur, jantina, status, kekeluargaan, kekuasaan dan kebijaksanaan. Bagi budaya Malaysia, cara melayan dan dilayan bergantung kepada kedudukan sosial. Contohnya, sebagai tanda hormat kepada orang yang lebih tua, orang tua diberi peluang untuk bercakap terlebih dahulu. Begitu juga dengan panggilan hormat atau sistem sapaan bagi masyarakat Melayu. Panggilan hormat digunakan sesuai dengan pertalian hubungan antara manusia. Contoh lain, bagi negara yang mempunyai budaya konteks rendah, hubungan anak dan ibu bapa bersifat lebih horizontal. Anak apabila telah mencapai tahap dewasa, bebas dalam pergaulan sosial dan ada autoriti sendiri. Bagi budaya Malaysia pula, hubungan anak dan ibu bapa lebih bersifat vertical iaitu, anak akan mendapatkan restu dan pendapat daripada ibu bapa tentang sesuatu perkara walaupun anak telah mendirikan rumah tangga dan boleh membuat keputusan sendiri.

Penggunaan Ruang

Penggunaan ruang juga akan menentukan hierarki sosial. Penggunaan ruang adalah berbeza dalam konteks antara budaya Malaysia dan Amerika. Ada budaya cenderung berinteraksi dalam jarak yang rapat walaupun kurang mengenali antara satu sama lain. Sesetengah budaya pula, beranggapan bahawa jarak yang dekat adalah tidak disenangi dan dianggap sebagai pelanggaran ruang peribadi.

Proses Mental dan Belajar

Dari segi proses mental dan belajar, ada budaya menekankan aspek pemikiran berstruktur, bersistematik dan logik dan tidak mempercayai tentang perkara-perkara ghaib serta melihat dan meneliti suatu perkara secara objektif. Ada budaya pula cenderung menggunakan otak kiri berbanding otak kanan. Kecenderungan ini lazimnya akan mempengaruhi proses komunikasi.

Nilai-Nilai budaya

Nilai-nilai budaya bersifat normatif iaitu suatu nilai yang menjadi rujukan anggota budaya tentang apa yang baik dan buruk, benar dan salah, hakikat dan palsu, positif dan negatif dan seumpamanya. Nilai-nilai budaya akan menentukan bagaimana seseorang harus berjuang untuk apa, apa yang perlu dilindungi, apa yang menakutkan dan ditakuti, perkara yang perlu dipelajari, dicontohi, diamalkan, dihindari dan sebagainya. Nilai-nilai budaya orang Malaysia lebih bersifat ketimuran, berbanding dengan nilai-nilai budaya orang Amerika lebih bersifat kebaratan dan terbuka.

Padangan Alam Semesta (Worldview)

Pandangan alam semesta berkaitan dengan orientasi suatu budaya terhadap hal-hal seperti ketuhanan, kemanusiaan, alam sekitar, dan masalah-masalah filosofi tentang maksud makhluk. Budaya rakyat Malaysia majoriti beragama Islam mempunyai pandangan berbeza dengan pandangan hidup orang-orang Amerika, majoriti beragama Kristian. Pandangan worldview antara budaya berbeza sangat mempengaruhi komunikasi antara budaya. Mengetahui tentang pandangan orang lain atau budaya lain, sekaligus memberi kefahaman tentang tindakan dan cara berfikir berbeza.

KESIMPULAN

Komunikasi adalah pertukaran idea, pendapat, maklumat, perhubungan dan sebagainya yang mempunyai tujuan dan dipersembahkan secara peribadi atau sebaliknya melalui simbol atau isyarat bertujuan untuk mencapai matlamat organisasi. Terdapat empat matlamat komunikasi perniagaan, iaitu memberi kefahaman pada penerima, memastikan penerima memberi tindak balas positif, membentuk perhubungan positif antara penyampai dan penerima, serta membina perasaan muhibah antara penerima dan organisasi. Dalam aspek perniagaan, komunikasi melibatkan interaksi dan komunikasi budaya berbeza. Kumpulan kerja yang terdiri daripada pelbagai budaya membawa bersamanya sekumpulan pekerja yang berbeza. Komunikasi silang budaya mempunyai tiga dimensi iaitu identifikasi kelompok budaya, konteks interaksi dan saluran komunikasi. Dalam konteks komunikasi silang budaya, perlu ada kesedaran terhadap budaya negara lain, tujuannya agar perkongsian nilai, interaksi dan komunikasi menjadi lebih mudah dan pada masa yang sama matlamat organisasi berasaskan perniagaan tercapai. Terdapat tiga trend masa kini yang menjadikan komunikasi silang budaya menjadi penting diantaranya globalisasi pasaran, pengangkutan canggih dan kemajuan teknologi serta tenaga kerja pelbagai budaya.

Pengetahuan tentang komunikasi silang budaya banyak membantu dalam mencapai matlamat khususnya dalam konteks komunikasi perniagaan yang merentasi komunikasi silang budaya. Mempelajari komunikasi silang budaya amat penting agar kita dapat menyedari tentang bias budaya sendiri, lebih peka terhadap budaya, memperoleh kapasiti untuk terlibat dengan anggota budaya lain bagi memupuk hubungan harmoni. Memberi pemahaman lebih besar ke atas budaya sendiri. Memperluas dan memberi pengalaman kepada seseorang. Mempelajari keterampilan komunikasi sehingga membuatkan seseorang itu mampu menerima gaya dan isi komunikasi. Membantu memahami budaya sebagai suatu yang menghasilkan dan memelihara wacana dan makna bagi para anggotanya. Membantu memahami kontak antara budaya sebagai suatu cara memperoleh pandangan ke dalam budaya sendiri. Membantu memahami model-model, konsep-konsep dan aplikasi-aplikasi bidang komunikasi antara budaya. Membantu menyedari bahawa sistem-sistem nilai yang berbeza dapat dipelajari secara sistematik, dibandingkan dan difahami. Kebolehan dan kemampuan berinteraksi dalam konteks silang budaya merupakan suatu kelebihan dan menjadikan seseorang itu istimewa dan boleh bekerja walaupun dalam kelompok budaya bangsa lain. 

No comments:

Post a Comment